søndag 11. november 2007

Bruke Animoto i skolen



Animoto er et webbasert verktøy, som brukes til produksjon av "musikkvideoer". Ved å laste opp ønskede bilder fra pc-en, kan en med enkle grep få en "proff" musikkvideo å vise frem.
Animoto har et stort bibliotek av ulike låter (som selvsagt er fullt ut lovlige å bruke), men du kan også laste opp en låt du har selv. OBS Pass på at du har de rettigheter som skal til!

Som nevnt så er det meget enkelt å bruke Animoto; Du går inn på nettadressen animoto.com, registrerer deg vha. epost-adressen din og lager deg et passord (OBS. Du må selvsagt ikke bruke det passordet du benytter for å logge deg inn i epost-boksen din!). Straks er det klart for produksjon;o)
Siten er selvinstruerende, så jeg går ikke nærmere inn på hvordan du skal gå frem. Det eneste du bør ha klart på forhånd er en mappe med de bildene du ønsker å innlemme i videoen. Animoto er i utgangspunktet gratis å bruke, men det går an å betale litt for en ekstra funksjon (full-length-videos). Det produseres nemlig bare inntil 30-sekunders musikkvideoer (ca 12-15 bilder, jpeg eller gif - maks filstørrelse 5 MB). Animoto har filopplaster som takler å laste opp flere bilder i en smell (bruk Ctrl-knappen når du merker bildene). Dersom du velger å bruke egen musikk, må dette være av formatet mp3.
Når musikkvideoen er produsert, kan du sende den til hvem du vil vha. epost (en link til websiden legges ved), du kan også sende den direkte til bloggen din - slik som jeg gjør nå (direkte fra Animoto).

Videoen som jeg legger ut her nå, er en hastesak (som vanlig under uttesting er det teknikken og ikke innholdet som står i fokus) Jeg har benyttet meg av bilder av klassen min, som har startet en elevbedrift; 7 Heaven AS. I begynnelsen av videoen vises klasseromsbilder, deretter bilder fra opplæringen (vi hyret inn eksperthjelp for å lære oss å lage thailandske vårruller). Til slutt vises bilder fra "egenproduksjonen" (all by ourselves). Det gikk over all forventning; 350 vårruller klarte vi å produsere da. Disse selges på skolekafeer, ca 1 gang i mnd. Synd for alle som går glipp av den;o)

Planen er at klassen nå skal få en innføring i hvordan de selv kan lage musikkvideo (to og to elever i grupper produserer en video). Videoen skal de benytte for å markedsføre bedriften sin via it's learning - sender videolink til elevene på skolen. De kan også be sine eTwinning-venner om å kåre den beste musikkvideoen, som de så kan bruke som endelig markedsføringsprodukt.

2 kommentarer:

MIK 2 sa...

Spennende. Hvordan løser dere opphavsrettsproblematikken i forhold til bruk av musikk?

Eva Rekkedal sa...

Hei, Kongsberg videregående!
Tusen takk for at dere spør;o)

I webverktøyet Animoto, er det et musikk-bibliotek vi har lov å bruke (står i reglene for siden). I tillegg henviser de til nettsiden www.creativecommons.org - der vi kan finne musikk til fri benyttelse, hvis den er merket "creativecommons", vel og merke. På den "norske siden", har vi Multimediebasen, via Skolenettet, men også Urørt, der vi kan finne låter som kan brukes - som regel må vi be om tillatelse.
Elevene får klar beskjed om at "stjeling" er strengt forbudt, og videoene de lager, må gå via lærers animoto-konto (da har de bilder og evt. lydfil klare til opplasting), slik at det kan føres sikkerhetskontroll med gyldige musikkvalg (ellers er det slik at bare personer over 13 år har lov til å opprette konto hos Animoto).

Skal låter med copyright benyttes, må elevene innhente tillatelse fra eier - dette kan selvsagt føre til forsinkelser for dem, og derfor velger de helst å bruke Animotos bibliotek (det er faktisk noe for enhver smak) - eller Multimediebasen.

Selv om elevene viser til at de har originale cd-er med musikk (kjøpt og betalt), får de ikke lov å mikse disse sammen med bildene sine - da brytes jo åndsverksloven i det de publiserer videoen.

En annen sak er det vel om det lages en Photostory/Powerpoint, som ikke publiseres offentlig? Selv om dette uansett er en gråsone vi kanskje ikke bør bevege oss i?

En ide kan jo også være å komponere musikk selv, og synge selv;o)

Har dere på medielinja tips og ideer til oss i forhold til det å havne på riktig side av loven?