onsdag 7. november 2007

Hvordan innlemme Diglib i fag på it's learning

I første omgang blir det for meg å "leke med" mine nye verktøy, slik at jeg er godt kjent med dem når elevene skal introduseres og læres opp i bruken av dem. I dag fikk jeg en ypperlig sjanse, da en av brukerne (lærer/rektor) på siten vår i it's learning lurte på hvordan vi skulle få digitale læringsressurser fra Diglib inn i plattformen vår.
Diglib er en innholdsportal, som består av digitale læringsmidler fra mange læremiddelprodusenter, bl.a. så er Cappelen, Det Norske Samlaget, Damm, Gyldendal og Aschehoug, samt Grieg Music Education med. TV 2 er også en del av samarbeidet, og i nærmeste fremtid vil TV 2s rikholdige arkiver åpnes for bruk i undervisningen.

I løpet av en liten halvtime kunne jeg vise frem nedenstående video. Voicethread var det mest egnede verktøyet jeg kjente til (for øyeblikket), og løsningen ble da å først ta skjermdumper av de ulike operasjonene jeg gjorde i plattformen for å importere innholdet(Screenhunter er et kjekt lite verktøy - lettere å bruke enn den innebygde skjermkopifunksjonen), disse bildene lagret jeg selvsagt i en egen, og nyopprettet mappe. Deretter lastet jeg dem opp vha Voicethread (kan laste opp alle de ønskede filene i en smell), la på kommentarer og skriblet litt vha verktøyet Doodler (innebygd i Voicethread). Så var det bare å dele, enten ved å legge en link i en e-post eller lime inn koden her på Blogger;o)
Resultatet ser du nedenfor:



Ingen kommentarer: