torsdag 8. november 2007

Voki - en virtuell karakter

I dag tester jeg et verktøy som både er fargesprakende og morsomt. I forbindelse med et eTwinning-prosjekt, av Sharon Tonner - UK (som jeg nå har lovet å levere bidrag til), fikk jeg kjennskap til Voki.

Voki er en virtuell karakter, som du selv kan bestemme ulike utforminger på, samtidig som du kan velge å gi den din egen stemme (lydopptak direkte i web), laste opp en ferdig lydfil (wma, mp3, wav eller pcm) eller skrive inn hva den skal si for deg (10-12 "datastemmer" å velge mellom).

Videre er det et hav av figurer, bakgrunner og temaer du kan gi Voki-en din. Dette må vel være noe for de yngste på skolen å teste ut! I det prosjektet jeg nevnte ovenfor, gir Sharon Tonner skoleklasser rundt om i verden ulike månedsoppdrag. I september (oppstart av votw - se betydning nedenfor) måtte klassene kreere sin egen Voki, tale inn en bestemt setning, men på sitt eget språk - deretter ble alle bidragene lagt ut på nettsiden til Tonner.

Sjekk ut siten Voices of the World - et kjempegenialt og kreativt prosjekt! Oktober-oppgaven var å synge nasjonalsangen sin - samt illustrere vha. tegninger, som de lastet opp i verktøyet Animoto (webbasert verktøy for å lage korte "musikkvideoer").

Fra og med november skal også Norge bidra - da med elevstemmer (og tegninger) fra Tyssedal barneskoles 1.-4. trinn - det synes jeg er stilig! Selv om vi nå offentliggjør dem for hele verden, så er det kun elevstemmene som kan høres, og tegninger som vises (illustrasjoner til sangen Twinkle, twinkle little star - alle klasser skal synge sangen i sin nasjons språkdrakt), ergo beholder de sin anonymitet (samtidig som de får sin lille "15-minutters berømmelse", da)

For ikke å kjede oss med de samme verktøyene hver måned (ikke sikkert at Sharon tenker slik, dette er min oppfatning), så skal det denne gangen benyttes et annet webbasert verktøy OneTrueMedia (her kan vi lage lysbildeshow vha. egne bilder, og krydre dem med effekter og musikk).

For å ta opp elevenes sang, skal vi bruke Audacity, der Sharons egenkomponerte versjon av Twinkle, twinkle little star legges inn som følge (hun har sendt oss versjonen sin i mp3-form). Når Sharon mottar alle bidragene, skal hun mikse dem sammen (hun har ikke avslørt hele ideen) til en STOR fil - samtidig skal hvert bidrag legges på siten som "soloer", slik at det kan gå an å høre dem enkeltvis.

Nå tenker jeg at Voki-en min skal få lov til å spille sangen for dere;

Ingen kommentarer: